Wie bij het hoofd personeelswerving van de zakelijke netwerksite LinkedIn op sollicitatiegesprek komt, krijgt direct een stift in de handen gedrukt en wordt naar een whiteboard gedirigeerd.
Brendan Browne, sinds 2010 baas werving en selectie bij LinkedIn, heeft een ongewone maar effectieve manier om erachter te komen of een kandidaat geschikt is voor een baan, zo stelt hij tegenover Business Insider.
Wie hij ook op gesprek krijgt, Browne vraagt de kandidaat niet alleen waar hij of zij het meest gepassioneerd over is, maar ook om op het whiteboard te demonstreren “hoe dat proces werkt”.
Dat lijkt een opdracht die je op verschillende manieren kunt interpreteren – en dat is dan ook precies Browne’s bedoeling. “Juist omdat het een dubbelzinnige situatie is, zullen kandidaten spontaan reageren.”
Zo moet een kandidaat die bijvoorbeeld in zijn vrije tijd bier brouwt, het brouwproces uittekenen en uitleggen. Maar datzelfde geldt voor een kandidaat die een specifiekere passie noemt. Productmanagement bijvoorbeeld.
Volgens Browne leert deze exercitie hem vier dingen:
- Waar geven kandidaten het meest om?
- Hoe goed kunnen ze zich uitdrukken?
- Hoe denken ze over processen?
- Hoe gaan ze om met onzekerheid?
Browne onderschrijft de visie van LinkedIn-topman Jeff Weiner. Die gelooft dat de ideale werknemer past in de overlap tussen drie gebieden: groots dromen, plezier kunnen maken en dingen voor elkaar krijgen. Browne's vingeroefening helpt hem hier zicht op te krijgen.
"Een sollicitatiegesprek is moeilijk en zit vol valkuilen. Maar wat ik werkelijk wil weten: wie ben jij nou helemaal? En hoe is het om met jou samen te werken aan een moeilijke klus?"
Volgens Browne worden kandidaten van hun stuk gebracht door de vraag omdat ze iets conventioneels verwachten, of een vraag die specifiek met de functie te maken heeft. Het is echter hun reactie op deze oncomfortabele situatie waaruit Browne destilleert of ze überhaupt kunnen omgaan met datgene wat hij van ze op de werkvloer verwacht.
"Soms slopen we een project waaraan we werken, of er verandert iets. Zulke dingen gebeuren constant in het bedrijfsleven, en al helemaal in Silicon Valley. Ik wil weten hoe je daarmee omgaat", aldus Browne. Daarom denkt hij dat de reactie van zijn kandidaten een "leidende indicator" vormt voor succes in zulke situaties.